ايران خاستگاه بیش از۸۰۰۰ گونه گیاهی است که۱۸۱۰گونه آن بومی ايران محسوب می‌شوند، که بیش از۲۳۰۰ گونه آن استفاده‌های دارويی وصنعتی دارد.

به گزارش سپتا، به نقل از مقاله گونه‌های ایران، فلورا آسافوتیدا متعلق به تیره چتريان از گونه های صنعتی و دارویی است که در مراتع ايران رويش دارد و توسط مردم محلی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. خاستگاه اين گیاه نواحی استپی ، مناطق بیابانی ايران و افغانستان است. فلات مرکزی ايران و بويراحمد،تا سلسله جبال زاگرس در استان‌های کهکیلويه وسیستان وبلوچستان، سمنان، هرمزگان،يزد،کرمان، خراسان ،فارس، بوشهر ،اصفهان و لرستان به عنوان رويشگاه  اصلی اين گیاه ذکر شده‌اند .

آسافوتیدا  گیاهی علفی وکرکدار است که تجديدحیات طبیعی آن از طريق تولید و پراکنش بذر صورت می‌گیرد. در طب سنتی برای معالجه بیماری‌های مختلف از جمله تنگی نفس، آسم ،صرع، درد معده، نفخ شکم و انگل روده استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد، صمغ و رزين اين گیاه که منبع اصلی تولید اسانس هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. صمغ آنغوزه در بعضی کشورها به عنوان داروی گیاهی و چاشنی مصرف می‌شود.

ارزش اصلی اين گیاه به دلیل شیرابه‌ایی است که در برگ‌های آن ساخته می‌شود و به ريشه انتقال می يابد، شیرابه  با تیغ زدن ريشه استحصال می‌گردد.

اشکال بسیاری از آسافوتیدا در بازار ایران شامل اشک خالص، اشکال توده‌ای، شیرابه شیرین یا تلخ وجود دارد. آسافوتیدا  به طور سنتی “Heltit” نامیده می شود. در پزشکی و دارویی فارسی و نسخه‌های خطی  به آن انگزاد نیز گفته می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!