همیشه طعم و عطر غذاهای هندی زبانزد مردم در سراسر جهان بوده است که علت اصلی آن به خاطر ادویه‌جات استفاده شده در این غذاها می‌باشد. ادویه‌جات و چاشنی‌های هندی معروف‌ترین طعم دهنده‌ها در دنیای آشپزی و شیرینی پزی  است که البته این ادویه‌ها دارای خواص و فواید بی‌شماری برای سلامتی بدن انسان نیز هستند.

به گزارش سپتا، هندی‌ها درکنار لیست پرطرفدار ادویه‌های خوداز جمله فلفل هندی، گشنیز، هل،دارچین،پودر انبه، میخک، خردل، زردچوبه و زنجبیل یک ادویه بسیار معروف و پرکابردی به نام آسافوتیدا دارند که یک ادویه عجیب است و اغلب شکل پودر شده در آشپزی هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین  عطر و طعم آن را مانند سس بو داده تعریف می‌کنند و  از  آن بیشتر   برای درست کردن سس و  ترشی‌ها استفاده می‌کنند.

طبخ غذاهای تند و با طعم‌های خاص یکی از  ویژگی‌های غذاهای هندی است که علت این طعم تند و تیز استفاده از ادویه‌های متنوع در غذاهاست .آسافوتیدا در آشپزی هند به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در  کشورهای مختلف نیز  شکل مصرف متفاوت است.  

آسافوتیدای طبیعی بسیار قوی بوده و استقاده ی آن به طورمستقیم در پخت و پز مناسب نیست همچنین خرد و  رنده کردن آسافوتیدای طبیعی دشوار است. بنابراین مردم هند آسا فوتیدای مرکب استفاده می‌کنند. این ماده حاصل ترکیب ۳۰ درصدی آن با نشاسته و یا سایرغلات خوراکی است. آسافوتیدای مرکب که درهند باندانی”هینگ ” نامیده می‌شود که آماده استفاده درآشپزی است .

به دلیل قوت مواد موثر این ترکیب تقلبات زیادی در ماده اولیه صورت می‌گیرد (افزودن گچ ،پودرآجر، نشاسته ، شیره سایر گیاهان هم گونه‌ای و… ).با توجه به وجود وسابقه این تقلبات در ماده اولیه دولت هند براساس قانون پیشگیری از تقلب در مواد غذایی ویژگی‌هایی رابرای کیفیت آسافوتیدا لازم می‌داند از جمله اینکه در  Hing وزن خاکستر تام نباید بیش از ۱۵درصد وزن کل شیرابه باشد، وجود خاکستر نا محلول در اسید کلریدریک رقیق حد اکثر۲٫۵ درصد وزنی باشد ، در شیرابه‌ها مواد محلول درالکل (اتیل الکل ۹۰درصد ) باید حداقل ۱۲درصد باشد و مقدار نشاسته حد اکثر ۱درصد وزنی باشد.

همچنین  درHingra  ، وزن خاکستر تام نباید بیش از ۲۰درصد وزن کل شیرابه ، خاکستر نامحلول در  اسید کلریدریک رقیق باید حداکثر۸ درصد وزنی باشد، در  شیرابه‌ها مواد محلول درالکل (اتیل الکل ۹۰درصد ) بایدحداقل۵۰درصد باشد و مقدار نشاسته حد اکثر ۱درصد وزنی باشد.

گفتنی است، با توجه به ملاحظات  عنوان شده ، در کشور هند از آسافوتیدا برای طعم دادن به کاری، سوپ، سس ، وترشی اغلب همراه با پیاز و یا سیر استفاده می‌شود .همچنین آسافوتیدا در  هند به چاشنی برخی ازغذاهای حاوی ماهی اضافه می‌شود و در  ساخت انواع خاصی از کراکرها مانند پاپادام این ماده کاربرد دارد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!