ذائقه و نوع تغذیه مردم هند از دیرباز طعم این گیاه می‌پسندد به همین لحاظ سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن شیره آسافوتیدا وارد هند شده که بیش از ۹۰ درصد تولیدات کشورها می‌باشد.کشورهای عربی از جمله کویت، کویت و …  این طعم را تا حدودی می پسندند .

به گزارش سایت  سپتا،   از  آسافوتیدا در ایران بیشتر در فیتوتراپی و طب سنتی به صورت خام یا در اوایل فصل رویش به عنوان غذا در برخی نواحی یک بار در سال استفاده می‌شود  و در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه اسپانیا، ژاپن ، کره جنوبی  و  چین این گیاه  بیشتر در  صنایع  عطرسازی، نظامی،کشاورزی و سموم، غذایی، دارویی و ساخت چسب مورد استفاده  قرار می‌گیرد.

هندوستان مقصد اصلی آسافوتیدا   در جهان 

مصرف کننده اصلی آسافوتیدا در جهان هندوستان است و ۹۵ درصد محصول آسافوتید شیرین و تلخ به هندوستان صادر  و برای مصارف طب سنتی و ادویه‌ای استفاده می‌شود در هندوستان فرآوری پیچیده‌ای روی آسافوتیدا انجام نمی‌شود و فقط آن را با چند ماده و ادویه ترکیب کرده و پس از بسته‌بندی روانه بازار فروش می‌ کنند. هندی‌ها برای جلوگیری از تقلب آسافوتیدا را خام خریداری می‌کنند. متاسفانه تقلب و مخلوط کردن ناخالصی به شیره در مراحل تولید در ایران مشاهده شده است.

در کشور هندوستان شیره این گیاه را با نام هینگ و کشته آن را با نام اکسل می‌شناسند (کشته برش‌های ریشه آسافوتیدا است) مردم هندوستان برای مصارف کرم‌کشی و انگل‌کشی که یکی از خواص مهم این گیاه است از دیر باز به آن علاقه داشته‌اند. یکی دیگر از مصارف  این گیاه خاصیت ضد اسپاسم آن است.

سایر کشورهای جهان

پس از هند امارات و اکراین بیشترین خریداران آسافوتیدای شیرین ایران هستند. آسافوتیدای تلخ در گذشته برای مصارف داروسازی به اروپا صادر می‌شد اما  امروزه مقدار صادرات به اروپا بسیار اندک شده و مقداری برای سموم ارگانیک به اروپا صادر می‌شود و مقصد اصلی صادرات آن کشور  هندوستان است.

در ایران مصارف آسافوتیدا بسیار اندک و در بین بومیان محل اندک است.

کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان از رقبای ایران در تولید و صادرات این محصول هستند و در افغانستان جدیدا  نوعی از  آسافوتیدای تلخ  به نام آسافوتیدای تاجیکی زراعی شده است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!