مدیر  پروژه موسی‌خانی جزییات اجرای مرمت این پروژه و جایگاه آن در شهربابک را تشریح کرد.

مدیر پروژه موسی‌خانی با تشریح جزییات این پروژه گفت: شهر بابک دارای پتانسیل  بالای گردشگری است و یکی از شهرهای استراتژیک استان کرمان به حساب می‌آید؛ اما به دلیل نبود فضای اقامتی مناسب نتوانسته زیرساخت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یکی شهر توریستی شناخته شده را فراهم آورد که این موضوع یکی از دلایل اصلی انتخاب عمارت موسی‌خانی جهت سرمایه­‌گذاری است.

 به گزارش روابط عمومی سپتا، انسیه هفت‌لنگی با بیان اینکه توسعه گردشگری، جذب توریست و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین اهداف ورود شرکت سپتا به موضوع گردشگری و احیای عمارت موسی‌خانی است افزود: مرمت و احیای عمارت موسی­‌خانی به ‌عنوان یکی از پروژه‌های خاص گردشگری در شهر تاریخی بابک تعریف شده و بر این اساس پس از برگزاری مناقصه با موضوع تهیه طرح ­اجرائی مرمت مجموعه تاریخی عمارت موسی خانی(شهربابک کرمان) مطالعه این پروژه در دستور کار تیم قرار گرفته است.

وی افزود:  مساحت کل عمارت موسی خانی ۵۵۰۰ متر مربع و در ۲۳۰۰ متر زیر بنا و ۳۲۰۰ متر مربع محوطه و در شهر  بابک استان کرمان واقع شده است.

مدیر پروژه موسی‌­خانی تصریح کرد: آثار تاریخی هر سرزمین در حکم شناسنامه فرهنگـی و اسناد هویت آن سرزمین هستند. در این بین خانه‌های تاریخی، همچون نگین‌­های ارزشمندی هستند که هویت هر شهر را شکل داده‌اند. ما نیز همانند کشورهای دیگر جهان وظیفه صیانت از این میراث و ارزش‌­های تاریخی را داریم و حفاظت، احیا و هم‌آوایی این بناها با نیازهای معاصر امری ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کاربری منحصراً مسکونی، مانع از ارتباط موثر بنای تاریخی و مخاطبان عمومی بنا می­‌شود، یکی از معیارهای مهم در احیای پایدار خانه‌های تاریخی، اعطای کاربری متناسب با شأن آن است که در جریان روند احیای بنای تاریخی، به آنها تخصیص داده می‌شود که نه تنها به مراقبت آثار پیشینیان و حفظ میراث فرهنگی به آیندگان را دربر دارد بلکه آشنایی با فرهنگ و سنن پیشینیان و شیوه­‌های تکنیکی ساخت بنا را نیز داراست. بسیاری از خانه‌­های تاریخی بر اساس وضعیت و پتانسیل موجود تبدیل به هتل بوتیک شده‌اند.

به گفته هفت لنگی، قابلیت بهره‌گیري از منابع مالی و مدیریتی بخش خصوصی، افزایش ظرفیت گردشگری تاریخی شهربابک ،حفظ و اصالت بنا، کاربری متناسب با شأن و منزلت بنا، درآمد پایدار و قابل اتکاء،درآمدزایی متناسب با منافع شهرستان بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردم شهربابک و معرفی پتانسیل‌های شهربابک به گردشگران از مهمترین دلایل سرمایه‌­گذاري در این پروژه ویژه است. 

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت انجام پروژه همچنین اظهار کرد: هرآثار تاريخي و فرهنگي با دو كاركرد متعارض يعني حفاظت و استفاده روبرو هستند لذا ضرورت تداوم حیات بنا مستلزم کارکرد صحیح آن می‌باشد.

مدیر پروژه عمارت موسی­‌خانی با بیان اینکه اعطای کاربری مناسب مبتنی بر اصول معاصر سازی باتوجه به ویژگی‌ها و شرایط خاص این مجموعه تاریخی با اعطای کاربری هتل بوتیک می‌تواند باعنوان مرکز اقامتی- فرهنگی به عنوان جاذبه توریستی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح و به قطب گردشگری منطقه تبدیل شود.

وی به اهمیت معاصرسازی و تغییر کاربری بنای تاریخی عمارت­ موسی­‌خانی اشاره کرد و افزود: استفاده از بنا می‌تواند نقشی اساسی در توسعه پایدار شهر بابک و نقش مهمی در منظر هویت تاریخی داشته باشد که این بخش از مزایای محیطی طرح است؛ همچنین استفاده مجدد از ساختمان می‌تواند اهمیت تاریخی ساختمان حفظ کرده و بقای آن را تضمین کند که بیانگر مزایای اجتماعی آن است؛ ضمن آنکه از منظر اقتصادی نیز نقشی اساسی در توسعه پایدار شهر بابک و هویت تاریخی  این شهر  دارد.

هفت لنگی در پایان خاطرنشان کرد: این پروره هم اکنون در مرحله مطالعات پایانی و همچنین بررسی نحوه اجرا و عقد قرارداد با عاملین مورد نظر می‌­باشد و بزودی فاز یک طراحی و عملیات اضطراری بنا آغاز خواهد شد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!