استان کرمان پهناورترین استان  و نگین کویر فلات ایران همچنین رکورددار آثار ثبت جهانی است و از لحاظ تاریخی، سابقه سکونت در این ناحیه به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد.

به گزارش سایت”سپتا” شهربابک یکی از شهرهای مهم استان کرمان و کشور ایران است که در غرب استان کرمان و محور جنوب به شمال  واقع شده و به عنوان شهر ملی فیروزه شناخته می‌شود. فاصله این شهر تا شهر کرمان ۲۲۳ کیلومتر است. دورنگار شهربابک به اردشیر بابکان مؤسس سلسله ساسانیان می‌رسد. این شهر در کنار معادن و کارخانجات مس میدوک و مس سرچشمه قرار گرفته و همچنین دارای معادن مهم و ارزشمندی از فیروزه است. شهربابک یکی از نخستین شهرهای استان کرمان و در جوار سه استان شیراز، یزد و کرمان واقع شده است. گروه‌های قومی مختلفی در این شهر وجود دارند که برای مثال می‌توان به میمندی‌های، هرناشک‌ها، ابردی‌ها، مرجی‌ها، مدواری‌ها و… اشاره کرد.

 شهربابک را با نام شهر علم و فرهنگ نیز می‌شناسند و افراد تحصیل کرده و با سطح بالای علمی را تحویل جامعه داده  است. شهربابک دارای انجمن‌های مختلف علمی می‌باشد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به انجمن شعر و انجمن شعر ریواس اشاره کرد. البته این شهر قدیمی و تاریخی در گذشته در زمینه علوم مختلف حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته و روستای میمند به عنوان یکی از بهترین آثار بین‌المللی و تاریخی این شهر زیباست

مساحت این شهر چیزی حدود ۱۳۵۰۰ کیلومتر مربع  و به عنوان سومین شهرستان بزرگ کرمان نیز شناخته می‌شود. این شهر از قسمت جنوبی و جنوب شرقی با سیرجان، از غرب با خاتم یزد، از جنوب غربی با شهرستان نی‌ریز شیراز، از سال با مهریز یزد، از شرق و جنوب شرقی با رفسنجان و از شمال شرقی با شهرستان انار دارای مرزهای مشترک است.


عمارت موسی خانی

وجود معادن عظیم مس و فیروزه و قرار داشتن این شهر در مسیر تهران- بندرعباس اهمیت آن را دوچندان کرده‌ است.شهربابک دومین معادن سنگ‌های فیروزه کشور ایران را در اختیار دارد و  یکی از شهر‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود. جمعیت این شهر بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، برابر ۵۱٬۶۲۰ نفر و جمعیت شهرستان برابر با ۱۰۴ هزار تن می‌باشد.

براساس این گزارش، عمارت موسی خانی،روستای صخره‌ای میمند شهربابک (ثبت شده در میراث جهانی یونسکو)،روستای صخره ای جهانی میمند ، غار ایوب، روستای پلکانی ریسه ،کفه نمک استبرق(مَزرا) ، روستای کوهستانی آبدر، سقاخانه ابوالفضل شهربابک،پارک جنگلی شهر خورسند، دریاچه مخرگه و  دشت ریواس از مهمترین جاذبه‌های تفریحی و  مناطق گردشگری شهربابک است.

روستای ریسه
غار ایوب
کویر نمک استبرق
دریاچه مخرگه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!