با سرمایه‌‎‌گذاری در بازارهای موازی انتظار داریم درآمد یا سودی مناسب در آینده کسب نماییم. در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارائی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش تر در آینده است.

به گزارش سپتا به نقل از نبض بورس، با سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی انتظار داریم درآمد یا سودی مناسب در آینده کسب نماییم. در همین راستا نبض بورس به بررسی بازدهی بازار‌ها در ایران در طول ۳۲ سال اخیر پرداخته است.

در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارائی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است.سرمایه‌گذاری اهداف و مزایایی دارد؛ با سرمایه‌گذاری می‌توانید به اهداف مالی خود دست یابید، از تورم در امان می‌مانید، با سرمایه‌گذاری درست، در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نخواهید داشت.

براساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به ترتیب نقدشوندگی شامل: سپرده بانکی ،ارز و طلا و سکه، سهام و اوراق بهادار ،دارائی‌های کسب و کار(مواد اولیه، تجهیزات و اجناس و …) و املاک و مستقلات است .

بازدهی ۳۲ ساله سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی ایران

این گزارش می‌افزاید: در بررسی بازارهای موازی ایران در طول سال‌های ۱۳۷۰_۱۴۰۲ سهام(شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر اساس داده‌های سازمان بورس) ۴۶۰۵ برابر و طلا (سکه طرح قدیم بنا بر داده‌های وزارت اقتصاد) ۲۴۰۰ برابر و ارز ( قیمت دلار بازار آزاد بنابر داده‌های وزارت اقتصاد) ۳۴۸ برابر و خودرو (قیمت پراید۱۳۷۲-۱۴۰۲) ۱۷۰ برابر و مسکن (یک متر مربع واحد مسکونی در تهران بنا بر داده‌های بانک مرکزی تا پایان آذرماه ۱۴۰۱) ۱۲۷۵ برابر و سپرده بانکی (سود سپرده یک ساله بانک‌های دولتی بنا بر داده‌های بانک مرکزی) ۸۷ برابر شده است.

شاخص قیمت مصرف کننده که بیانگر تورم در طول این سال‌ها  می باشد ۵۷۷ برابر شده است

بهترین بازدهی در بین بازارهای موازی در ایران در ۳۲ سال اخیر متعلق به سهام یا بازار سرمایه با ۴۶۰۵ برابر شدن شاخص کل بوده است و اما بدترین بازار در این بین متعلق به سپرده بانکی بوده است.

البته در بررسی ۱۲ ساله‌ی اخیر سهام باز هم، با ۸۴ برابر شدن شاخص کل، شرایط و بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارها داشته است.

مزیت سرمایه‌گذاری در سهام

گفتنی است ، سرمایه‌گذاری با هر مبلغی و در هر کجای دنیا انجام می شود، امکان نقد کردن سریع سرمایه در بیشتر مواقع وجود دارد، فعالیت سوداگرانه نیست بلکه با سرمایه‌گذاری در بورس،به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت ها کمک می شود، یادگیری مفاهیم در زمینه بازارهای مالی، اقتصاد، سهام، ساختار شرکت‌ها و تحلیل ها و  منجر به دریافت سود سالانه در حین افزایش قیمت سهم در طول سال می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!