تحقیقات نشان می‌دهد که گیاه آسافوتیدا  با داشتن عوامل ضد ویروسی  تاثیر درمانی خوبی در آنفلوانزا A (H1N1)  دارد.

به گزارش سپتا، آنفولانزا با تغییرات فصلی رخ می‌دهد و در  زمستان به اوج شیوع می‌رسد و  سالانه  افراد زیادی در سراسر جهان در  اثر ابتلا  به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. تاکنون تنها چند ترکیب آلی از جمله آمان تادین، ریمانتادین و ریباویرین برای آنفولانزا درمانی استفاده شده است. با این حال، ویروس‌های آنفلوانزای مقاوم به دارو به سرعت تولید می شوند.

در طول یک برنامه غربالگری ضد آنفلوانزا و سمیت سلولی بر روی محصولات طبیعی، مشخص شد که یک عصاره CHCl3 از Ferula assa-foetidawas علیه ویروس H1N1 آنفلوانزا و رده‌های سلولی مختلف سرطان انسانی فعال است. بنابراین، گیاهآسافوتیدا  به عنوان پایه برای بررسی انتخاب شد.

آسافوتیدا عمدتاً در ایران، افغانستان و سرزمین اصلی چین پراکنده است. نزدیک به یک صد سال پیش، ریشه‌های این گیاه داروی مهمی برای آنفولانزای معروف اسپانیایی (آنفولانزای نوع A، زیرنوع H1N1) بود که منجر به مرگ ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در آن زمان شد.

آسافوتیدا برای اثرات ضد کرم، ضد سرطان، ضد اچ آی وی، ضد میکروبی، ضد روماتیسمی، ضد اسپاسم و ادرار آور در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که آسافوتیدا در طب عامیانه برای درمان آنفولانزا استفاده گسترده‌ای داشته است و عنوان شده که یکی از خواص آنغوزه درمان آنفولانزا  خوکی و ویروس H1N1  است جالب است که فعالیت ضد ویروسی ترکیبات جدا شده از این گیاه به صورت سیستماتیک مورد ارزیابی قرار نگرفته است. همچنین برای درمان آسم و برونشیت و سرماخوردگی و آنفولانزای اطفال استفاده می‌شود. علاوه بر این به دلیل عملکرد ضدمیکروبی‌اش، برای کاهش برونشیت مزمن و سرفه مفید است. 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!