در لابه‌لای بدنه‌ی بناهای معماری ایران، فضا هیچ‌گاه با قاطعیت مشخص نمی­‌شود و ابهام ترکیبات پیچیده آن به دلیل غنا بخشیدن به منظره‌ایست که نمی‌توان آن را در قالب محدود و تمامیت یافته تفسیر کرد. این فضا حامل پیام از پدیده‌ای است که پدیده دیگری را در درون خود دارد و حرکت به سوی آن، حرکت به سوی بخش دیگر فضاست با کلیت و جامعیتی گسترده؛ در بیان اصل سلسله مراتب و مفهوم پرده­‌های وصل دهنده(Sequence) یکی از خصوصیات معماری ایران برقراری تداوم مکانی می‌باشد. تأثیری که کیفیت فضا بر روی ذهن انسان می‌­گذارد از منظر میزان باز و بسته بودن فضا است، چراکه کیفیات حضور سلسله‌ مراتب در فضاهای باز  و بسته و پوشیده باهم متفاوت است.

 به گزارش سپتا،  فضای باز مجموعه فضایی سر باز بوده و دارای آسمان  است  و  یا به تعبیری از  آسمانه یا سقف برخوردار نباشد، حال این فضا می‌­تواند از  یک‌طرف، دوطرف، سه ­طرف یا چهار طرف با دیوار محاط شده باشد ولی داشتن یک کف مشخص و تعریف‌شده دارای شکل لازمه تعریف یک فضای باز است نمونه‌­های فضای باز  در  عمارت موسی‌­خانی بسیار متنوع هست همچون حیاط و مهتابی و بام و …..که در این معماری به وفور  از آن استفاده شده است. 

سلسله مراتب فضای پوشیده  در  عمارت تاریخی موسی‌­خانی  فضایی است دارای سقف و دیواره‌ها و از  آسمانه برخوردار است اما از یک یا دو یا سه جهت به فضای باز ارتباط داشته و فاقد دیواره است، نمونه‌­های فضای پوشیده در معماری عمارت موسی­‌خانی بسیارند از انواع ایوان­‌ها گرفته تا دالان و هشتی و سردر   و ….. می‌توان اشاره کرد .

.

سلسله مراتب فضای بسته در عمارت تاریخی موسی­‌خانی: فضای بسته فضایی است که هم از جداره‌ها و هم از سمت آسمان دارای پوشیدگی است، البته این پوشیدگی‌ها دارای کیفیت‌های  مختلف باز شوندگی است، از انواع فضای بسته هم در عمارت موسی­‌خانی بسیارند. فضاهایی همچون اتاق سه‌­دری و پنج­‌دری و شاه­‌نشین و غیره می‌توان نام برد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!