خراسان جنوبی گنجینه‌ای از گیاهان دارویی است و آسافوتیدا یکی از این محصولات ارزشمند و کمیاب با قدمت هزارساله است که خواص دارویی فراوانی دارد. این گیاه علاوه بر کاربرد دارویی در خارج از کشور در صنعت عطرسازی و جواهرسازی( برای چسباندن سنگ‌های گران قیمت چون الماس روی جواهرات) هم کاربرد دارد و به عنوان ادویه در غذاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به گزارش سپتا، این گیاه کمیاب تنها در نقاط معدودی از جهان از جمله ایران رشد می‌کند. استان خراسان جنوبی یکی از نقاط کشور است که برخوردار از این ثروت طبیعی است؛ آن هم مرغوب‌ترین و پرطرفدارترین نوع آسافوتیدا، یعنی آسافوتیدای شیرین که بیشتر در طبس رشد می‌کند. همین موضوع منجر به ارزش اقتصادی این گیاه شده است اما بیش از ۹۰ درصد ماده خام این گیاه به خارج از کشور به صورت فله و بدون آن که نشانی از صادرات ایران بر آن درج شده باشد به خارج صادر می‌شود . بیشترین آنغوزه ایران با واسطه دلالان افغانستانی به هندوستان صادر می‌شود. 

 هند و دیگر کشورهای خارجی نیز این محصول را پس از فراوری به نام خود به دیگر نقاط جهان صادر می‌کنند. محصولی که رنج برداشت آن را از تیر تا مهر دامداران و کشاورزان استان به دوش می‌کشند و سود عظیم اش نصیب سوداگران خارجی می‌شود. اکنون علاوه بر درد صادرات فله‌ای این محصول درد خشکسالی نیز  به آن اضافه شده است .

 به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی ،یکی از گونه‌های منحصر به فرد استان ،گیاه آسافوتیدا است. هرچند این گیاه در شرق کشور مانند کرمان، یزد، اصفهان و بخش‌هایی از خراسان رضوی نیز وجود دارد اما رویشگاه خاص آسافوتیدا در کشور که از نوع باکیفیت‌ترین و مطابق استانداردهای جهانی است، در خراسان جنوبی وجود دارد که در شهرستان‌های طبس، بشرویه، نهبندن و قاین رشد می‌کند.

طبق اظهارات وی ، آسافوتیدا برای ۱۰ هزار خانوار خراسان جنوبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در چرخه برداشت تا انتقال اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و در آمد خالص آن در سال ۱۴۰۰  در سطح استان با نرخ ارز کنونی ۹۰ میلیارد تومان عنوان شده  است.

آسافوتیدای خراسان جنوبی به کشورهای هندوستان و آلمان به صورت خام صادر می‌شود.  نبود چرخه فرآوری از چالش‌ها برای محصول پر سود آآسافوتیدا است که می‌تواند درآمد ارزی و ارزش افزوده بالایی برای بهره‌بردار، استان و کشور در پی داشته باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!