مرمت و بازسازی فاز صفرو یک عمارت موسی‌خانی آغاز شد .

به گزارش سایت “سپتا” مرمت و احیاء این بنای ارزشمند در چندگام در حال اجراست. در گام نخست فاز صفر و یک پروژه، مطالعات مرمت از بعد معماری، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی براساس مستندات در حال انجام است؛ همچنین آسیب­ شناسی و آسیب‌نگاری این بنای میراثی براساس بقایای معماری و پیرو طرح مرمت‌های قبلی در دستور کار قرار گرفته است.

عمارت تاریخی موسی‌خانی بنا به قدمت و اهمیت اثر، از جمله مهم‌ترین طرح‌های مرمتی معاونت میراث فرهنگی شهربابک است که با نظارت نیروی فنی و متخصص شرکت سرمایه­ پایدار­تام ­ایرانیان (سپتا) در حال اجراست.

در گام دوم عملیات، مرمت و احیاء باغ عمارت موسی‌خانی که در حال نابودی است در دستور کار قرار گرفته  و این عملیات شامل بازطراحی محوطه به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع با الگو­برداری از کهن الگوهای ایرانی (باغ ایرانی) و اقدامات اجرایی از جمله  نظافت، بهسازی، ، نورپردازی، خرید تجهیزات کارگاهی بخش ساختمان عمارت و فضای محوطه است تا شرایط برای شروع عملیات مرمت باغ عمارت مهیا شود.

گفتنی است، مجموعه عمارت موسی‌خانی تنها بنای تاریخی ثبت ملی شهربابک است که در فضایی بالغ بر ۵۵۰۰ هزار متر مربع در مرکز این شهر قرار گرفته و از شاخص‌ترین جنبه‌های تاریخی شهرستان بشمار می‌رود که با برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این عمارت قدیمی از جمله اقامتی، فرهنگی، هنری، پذیرایی و برگزاری رویدادهای سالیانه از سال ۱۴۰۳ مجموعه به قطب گردشگری شهرستان شهربابک تبدیل خواهد شد.

 این عمارت به دستور موسی‌خان پنجمین فرد از سلسله خوانین محمودی بنا شده و طی سالیانی مرکز حکومت شهربابک بوده است. از زمان موسی‌خان سه نسل یعنی موسی‌خان، عیسی‌خان، فرج‌الله‌خان حکومت شهربابک و توابع را داشته و دو نسل بعد یعنی  ابوالفتح‌خان و خسروخان از ملاکین بزرگ شهربابک و هرات  در این عمارت ساکن بوده‌اند.

این بنای ارزشمند در سال ۱۳۶۸ توسط خسروخان فرزند بزرگ ابوالفتح‌خان نوه فرج‌الله‌خان به فرماندری شهربابک اهدا شد که پس از آن این مکان تاریخی به همت فرماندار وقت مرمت و در اختیار فرمانداری  قرار گرفت و از سال ۱۳۸۲ نیز نمایندگی میراث‌فرهنگی در این مکان مشغول به فعالیت بوده است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!