پنج‌دری یکی از عناصر سنتی معماری ایرانی است. پنج‌دری به طور معمول یک اتاق بزرگ است که در واقع همان تالار اصلی خانه محسوب می‌شود و اغلب اوقات رو به ایوان بزرگی است که پنج پنجره به هم‌پیوسته برای آن در نظر گرفته شده‌است.شناخت سبک و معماری یک بنا به اندازه قدمت آن حائز اهمیت است در معماری ایرانی نیز  این موضوع  با رنگ و بوی  فرهنگ خاص هر دوره آمیخته و سبک‌های زیبایی را به وجودآورده است.

به گزارش سپتا، عناصر فضایی همواره یک اصل برگرفته از فرهنگ آن منطقه و دوره در خلق معماری است و  طراحی معماری پنج دری در عمارت موسی‌خانی به زیبایی این فضا را به تصویر کشیده و خودنمایی می‌کند که به نوعی مهر تایید بر این سبک خاص محسوب می‌شود.

انسیه هفت‌لنگی، مدیر  پروژه موسی‌خانی درباره این سبک از معماری گفت: اتاق در بناهای ایرانی، فضایی است بسته و محصور که برای تأمین خلوت­‌های خصوصی و برقراری روابط جمعی در نظر گرفته شده است. اتاق در بناهای تاریخی به مثابه یک سازمان فضایی مستقل شکل می‌گیرد که درنظام سازمان فضایی کل خانه و در ترکیب با سایر فضاها معنا داشته و مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

وی افزود: فضاهای پشتیبانی­‌کننده که طیف متنوعی از پستو، لاب و دولابچه را در بر می­‌گیرد، بخشی از الگوی هر اتاق است. مسیر دسترسی به هر اتاق از طریق تعدادی پله در راهروها به صورت جداگانه تعریف می­‌شود و استقلال سازمان فضایی اتاق را تحکیم می­‌کند. عناصر معماری به کار گرفته­ شده در تعریف حدود اتاق نیز، از سطوح صاف فراتر رفته و به توان سازمان فضایی اتاق و غنای آن می­‌ا­فزیند.

وی در ادامه گفت: دیوارها در  اتاق­‌های بناهای تاریخی یک سطح صاف جداکننده نیستند و بر حسب جایگاه­‌شان در سازمان فضایی بنا و نقشی که در طیف فضای خصوصی تا عمومی دارند، از طریق درها در چندین جبهه اتاق، با فضاهای مجاور امکان ترکیب برایشان فراهم شده و برای اتاق­‌هایی که در جلوسرا قرار گرفته‌­اند یک جبهه از اتاق برای بسط نوری و چشم­‌اندازی به حیاط در نظر گرفته شده است.

مدیر پروژه موسی‌خانی در خصوص طراحی پنج‌دری در عمارت موسی‌خانی همچین اظهار کرد: در  این عمارت اتاق‌ها که شامل شاهنشین، پنج‌­دری، سه‌­دری و پستو به ترتیب بخش عمومی، نیمه­‌عمومی، نیمه‌­خصوصی و کاملاً خصوصی است؛ باوجود اینکه از حیاط دسترسی دارند اما حریم‌شان حفظ و از حیاط تفکیک می‌شوند.  شاهنشین یا پنج­‌دری، فضای مربوط به حضور مهمانان است؛ لذا در امتداد محور اصلی حیاط قرار دارد. این اتاق از نظر تنوع ارتفاع و مصالح بسیار پرکار است و باگچبری­‌ها و تزیینات چوبی(اورسی) کاملاً شاخص شده و بسیار چشمگیر است؛ به طوری که هر کس وارد حیاط شود در ابتدا متوجه این فضا می‌­شود. 

وی یادآورشد: این اتاق با اختلاف ارتفاع چند پله از حیاط جدا می­‌شود و ورود به آن توسط دو راهرو در اطرف آن صورت می‌گیرد. این اختلاف سطح و وجود پیش­‌فضا (تختگاه)، موجب می­‌شود که به یك‌باره از حیاط، وارد فضای اتاق نشده و حریم اتاق از حیاط، تفکیک شود. 

به گفته هفت‌لنگی، عواملی باعث افزایش محرمیت سه‌­دری -اتاق نیمه‌­عمومی که به عنوان نشیمن و گاهی پذیرایی استفاده می‌­شدند نسبت به پنج دری یا شاه­نشین عمارت می شود از جمله اینکه قرارگیری این اتاق‌ها در ضلع شرقی و غربی ساختمان به صورت کاملاً قرینه که این قرینگی باعث جلب توجه کمتر به سه دری­‌ها و شاخص شدن شاه­نشین می‌­شود و وجود ایوان به عنوان پیش‌­فضا در ضلع غربی که کاربرد اقلیمی نیز، دارد. این عوامل  ایجاد حریم دیداری و محرمیت شنیداری در عمارت ایجاد می­‌کردند. به این صورت که اتاق­‌هایی که ارتفاع کمتری داشتند؛ صدا را در خود حبس و کمتر به بیرون منتقل می­‌کردند. همچنین وجود پیش‌­فضا و سلسله­ مراتب قبل از اتاق‌­ها، به عبور کمتر صدا به بیرون از فضای اتاق، کمک کرده است. سه­‌دری‌ها به صورت قرینه بنا هستند و در ضلع غربی یک عقب­ نشستگی و ایوان در جلوی آنها بر حریم آن­ها نسبت به باغ عمارت تأکید می­‌کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!