عمارت موسی خانی یکی از جاذبه‌­های زیبای گردشگری شهرستان شهربابک از توابع استان کرمان، از نظر موقعیت مکانی در خیابان شریعتی و در محله سفلای این شهر قرار دارد. معماری ایرانی در بنای عمارت موسی­‌خانی شهربابک به شاهکار و تبلوری زیبا و شگفت‌انگیز در نوع خود تبدیل شده است این اثر تاریخی با ۵۵۰۰ متر مربع مساحت در دو طبقه به وسعت ۲۳۰۰ متر مربع یکی از بناهای به جای مانده از دوران قاجاریه است.

موقعیت عمارت موسی‌خانی و دسترسی به بنا

به گزارش سپتا،یکی از دلایل اهمیت این بنا وجود گچ­‌بری‌­های نقوش حیوانات و پرندگان و تزئینات زیبا در این عمارت است. عمارت موسی­‌خانی همچنین با ۶۰ اتاق کوچک و بزرگ در دو بخش مجزا احداث شده که بخش اصلی بنا در سمت شمالی (زمستانی) غربی (چهارفصل) و جنوبی (تابستانی) با حیاطی مفروش از آجر و حوضی که با تبلور رنگ­‌بندی­‌های بی‌نظیر خود و آب جاری که از آن می‌­گذرد، به زیبایی­‌های این بنا افزوده و اتاق‌های اصلی عمارت اغلب با ابعاد ۴ در ۷ متر  و در دو طبقه بنا شده که در هر جهت چهار اتاق گنجانده شده است.

این بنا از جمله ابنیه مسکونی اعیانی و حاکم نشین شهربابک بوده که از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده و به صورت حیاط مرکزی است. ورود به اندرونی بنا از جبهه جنوبی امکان‌پذیر است. بدین نحو که در پشت سر در هشتی واقع شده که با ۹۰ درجه زاویه و گذشتن از دالانی طولانی به حیاط خانه راه می‌یابیم . و ورود به باغ عمارت از طریق درب و هشتی ضلع غربی حیات عمارت امکان‌پذیر می‌­باشد.

معماری ایرانی با وجود اتاق‌هایی در بخش‌های غربی (چهارفصل) که رو به دو سو باز می‌­شوند. از شرق به حیاط اصلی و از غرب به باغ وسیع و پر درخت به حوضی زیبا منتهی می‌­شود. در بخش شرقی عمارت اتاق بزرگی است که به”پنج‌­دری” یا شاه‌­نشین معروف است که تقریبا دارای ۵۰ متر وسعت است ، قرار گرفتن بادگیری بلند در بخش شرقی ساختمان موجب خنک شدن اتاق‌ها در فصل گرما شده و وجود این گونه بادگیرها اما در اندازه­‌های کوچک‌­تر در بخش شمالی و در دو سوی شاه‌­نشین نیز علاوه بر افزودن زیبایی بنا، موجب مطبوع ساختن هوای ساختمان شده است. زیبایی حیاط و قسمت اتاق‌­های شاه­‌نشین با گچ‌­بری‌­های زیبا دو چندان شده که در محوطه بیرونی بنا به گونه‌­ای هنرمندانه بر روی سطح کاهگلی به زیبایی خودنمایی می‌کند.

وجود قلاب­‌ها در دیواره‌­های حیاط نشان­گر کشیدن چادر در محوطه در زمان‌­های خاص است باغی با دیوارهای هشت متری بخش دوم عمارت­ موسی­‌خانی را تشکیل می‌­دهد که زیبایی وصف ناشدنی را در فصول مختلف به خصوص تابستان و بهار در خود دارد.

در قسمت غربی ساختمان حوض وسیع ۲۵۰ متری قراردارد که بخشی از آب آشپز­خانه را دور می زند. این آب همیشه جاری، از قنات شهر تامین می­‌شده است. ورود به این بخش از بنا نیز در ضلع شمالی حیاط و از میان طاق نماها امکان پذیر است بنای با عظمت عمارت­ موسی­‌خانی از جمله بناهای دوران قاجار است که توسط موسی­‌خان ساخته شده است. شاید بتوان یکی از دلایل اهمیت بنای زیبای موسی‌­خانی را تزئینات آن دانست که به صورت گچ‌بری و سیم در بخش‌های مختلف نمای ساختمان اجرا شده‌­اند. از مهم‌ترین تزئینات گچ‌بری اجرا شده در این بنا می‌توان به نقوش حیوانی(کبوتر)، نقوش گیاهی سرو، گل و بوته) و نقوش هندسی (شمشه و قاب بندی) اشاره کرد. این عمارت سال ۱۳۷۲ توسط فرمانداری و برنامه پیشنهادی و نظارت میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت طی این اقدام عملیات پی­‌چینی، کف‌سازی، آجرکاری، برق ­کشی و مرمت تزئینات و عملیات محوطه­‌سازی در حیاط اصلی انجام شده است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!